برنامه درسی شایستگی محور شایستگیهای چهارگانه در برنامه درسی تربیت معلم
برنامه درسی شایستگی محور[1]
شایستگیهای چهارگانه در برنامه درسی تربیت معلم
تربیت معلم، در واقع، فرآیند تعاملی زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفهای (اخلاق و تعهد حرفهای، دانش تخصصی، دانش و نگرش تربیتی، مهارت تربیتی) معلمان بر اساس نظام معیار اسلامی (ضمن تاکید بر ارتقای هویت انسانی، اسلامی و ایرانی ایشان) است. چنین نظامی از تربیت معلم، با چند ویژگی شناسایی و معرفی میشود:
1- تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی است تخصصی، ناظر به تکوین و تعالی پیوسته هویت حرفهای دانشجومعلمان و معلمان (ضمن تاکید بر تعالی پیوسته هویت مشترک انسانی، اسلامی و ایرانی ایشان)؛
2- تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی است مبتنی بر برنامه درسی یکپارچه شایستگی محور، که همه عناصر این برنامه جامع، معطوف به فراهم نمودن فرصتهای مناسب جهت کسب و ارتقای شایستگیهای عام، مشترک و تخصصی مورد نیاز دانشجومعلمان و معلمان برای درک و اصلاح مداوم موقعیت خود و دیگران (متربیان) در نظام تربیت رسمی وعمومی؛
3- تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، دارای برنامه درهمتنیدهای با رویکرد تلفیقی است که تمامی مولفههای الزامی، انتخابی و اختیاری آن ناظر به کسب شایستگیهای لازم برای معلمان و در جهت تکوین و تعالی پیوسته هویت (شخصیت) معلمی بر اساس نظام معیار اسلامی است؛
4- تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، با نگاه به دانشگاه به مثابه کانون تحقق مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی وجمعی، امکان تجربه زیستن در فضای حیات طیبه را برای دانشجومعلمان فراهم میکند و از این طریق زمینهساز انتخاب آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد و دعوت دیگران به این نوع زندگی شایسته خواهد بود؛
5 - تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان با نگاهی جامع و متوازن به همه ساحت های تربیت، مانع از رشد نامتوازن شخصیت معلمان نسل آینده میشود و با رویکرد درک و بهبود مداوم موقعیت خود و دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی، موجب نقش آفرینی معلمان در تحولات اجتماعی بر اساس این نظام معیار خواهد شد.
رویکردهای حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم
پنج رویکرد مهم بر تدوین و بازنگری برنامه درسی تربیت معلم، حاکم است. این رویکردها عبارتند از:
ـ شایستگیمحوری: این رویکرد بر تدوین آرمانها و اهداف برنامه درسی حاکم و در کل برنامه جاری است.
ـ تربیتمحوری: این رویکرد بر اهداف و فضای حاکم بر اجرای برنامه درسی حاکم است.
ـ تلفیقی بودن: این رویکرد بر تعریف و تعیین عناوین برنامهها و سرفصل دروس حاکم است.
ـ انعطافپذیری: این رویکرد بر ارتباط بین انواع دروس حاکم است.
ـ عملیگرایی: این رویکرد بر تعیین نوع و اجرای برنامه درسی حاکم است.
شایستگی و نقش آن در برنامه درسی تربیت معلم
«شایستگی[2]» به مجموعهای ترکیبی از صفات، توانمندیها و مهارتهای ناظر به همه جنبههای هویت اطلاق میشود که متربیان برای درک موقعیت خود و دیگران و عمل (فردی و جمعی) برای بهبود مستمر آن (بر اساس نظام معیار اسلامی) در جهت دستیابی به مراتب حیات طیبه، باید کسب کنند. ویژگیهای شایستگی به شرح زیر است:
ـ ناظر به توصیف عمل یادگیری در صورتهای متفاوت آن است؛
ـ تلفیق حیطهها و سطوح یادگیری (حوزه ها) را با خود دارد؛
ـ از وحدت و یکپارچگی در سطوح مختلف یادگیری برخوردار است؛
ـ انعطافپذیر و پویاست؛
ـ پذیرا نسبت به ویژگیها و مشخصههای فردی است.
ابعاد شایستگی را با تسامح، شایستگی نامیدهاند. در چنین شرایطی، نسبت بین شایستگی با ابعاد شایستگی را میتوان با طرح انواع شایستگیها معرفی کرد و از شایستگیهای اصلی و فرعی سخن گفت. در تحقق هر شایستگی، ظهور «حدی از تحقق» هر یک از ابعاد ضروری است. «حد تحقق شایستگی»، همان «خط پایه مقبول» است که وجود آن، امکان تحقق شایستگی را ممکن میسازد. این موضوع نشان میدهد که به دلیل تعدد ابعاد و تحقق مراتب در هر یک از آنها، چه ترکیب پیچیده و متنوعی از شایستگی در جهان واقعی امکانپذیر است. با این تعبیر از شایستگی حرفهایگری معلم، ابعاد کلیدی آن (شایستگیهای کلیدی) ـ که در تولید برنامه درسی تربیت معلم دارای نقش کلیدی هستند ـ عبارتند از:
ـ شایستگیهای معطوف به دانش موضوعی[3] (شایستگی تخصصی رشته)
ـ شایستگیهای معطوف به دانش تربیتی[4]
ـ شایستگیهای معطوف به عمل تربیتی موضوعی[5]
ـ شایستگیهای معطوف به دانش عمومی[6]
5ـ تبیین شایستگیهای کلیدی
5ـ1. شایستگی معطوف به دانش موضوعی (CK)
بیان کلی: تسلط نسبی به فرایند و برآیند دانش موضوعی تخصصی و احیانا حوزه های دانشی دیگر (حسب اقتضای برنامه درسی و حوزه های یادگیری در برنامه درسی ملی) برای دستیابی به مثابه یکی از پیش نیاز های شایستگی تدریس اثربخش.
بیان تشریحی: این شایستگی مشتمل بر دو بعد اصلی دانش تخصصی است؛ اول دانش موضوعی یا دستاوردهای علمی که میتوان آن را علم به مثابه محصول نامید؛ و دوم دانش روشی یا روشهای علمی که میتوان آن را علم به مثابه فرایند قلمداد کرد.
پیامدهای مورد انتظار: از دانشجو انتظار میرود:
- از دانش تخصصی و روشهای مطالعه در حوزه علمی مربوطه برای حل مسائل علمی/ هدایت دانش آموزان در موقعیتهای یادگیری استفاده نماید.
- با درک عمیق دانش تخصصی بتواند مفاهیم، مهارتهای اساسی و روشهای مطالعه در برنامه درسی دوره را بازشناسی و آن را برای طراحی فرصتهای یادگیری متنوع (تطبیق برنامه درسی) مورداستفاده قرار دهد.
- به دانش آموزان در درک مسائل به روش علمی و یافتن راه حلها برای موقعیتهای ناشناخته کمک نماید.
5ـ2. شایستگی معطوف به دانش تربیتی (PK)
بیان کلی: آشنایی با دانش تربیتی و فهم اصول و روشهای کاربست آن در موقعیتهای مختلف تربیتی و کسب توانایی موقعیتشناسی به همراه قابلیت تشخیص احکام تربیتی متناسب با موقعیتهای واقعی تربیت به زبان علم تربیت (علوم تربیتی) و توانایی بکارگیری روشهای پژوهش تربیتی در حل مسالههای خرد موقعیتهای تربیتی (اقدامپژوهی) را شامل میشود.
بیان تشریحی: این شایستگی مشتمل بر انواع دانشهای حوزه تعلیم و تربیت است. این دانشها مشتمل بر ماهیت تربیت، موقعیتشناسی تربیتی (واقعیت افراد درگیر در تربیت از حیث وجوه فردی و جمعی و حقیقت محیط دربردارنده فرایند تربیتی) و فرصتهای تربیتی و آثار آن است. این زمینههای دانش تربیتی در دو عرصه مهم حیات بشر، متبلور شدهاند: علم و دین. به همین علت هر دو حوزه مذکور مورد توجه است و شایستگی تربیتی در دو بخش مرتبط پیگیری میشود: بخش معطوف به دانش علمی (علوم تربیتی) و بخش معطوف به دانش دینی (تربیت اسلامی).
پیامدهای مورد انتظار: از دانشجو انتظار میرود:
- از یافتههای علمی برای یافتن راه حلهای اثربخش در موقعیتهای تربیتی تجربه نشده استفاده کند.
- در تعامل با دانشآموزان/ همکاران/ اولیاء برای حمایت از یادگیری همه دانشآموزان (اعم از دانشآموزان عادی، تیزهوش، دارای نیازهای ویژه) با حل مسئلههای تربیتی در سطح کلاس درس/ مدرسه مبتنی بر یافتههای علمی/ اصول و مبانی تربیت اسلامی تصمیمات قابل دفاع اتخاذ نماید.
- با درک تنوع فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان و پیچیدگیهای آن، روابط عادلانه ومنصفانهای را با تمامی ذینفعان برای تدارک موقعیت یادگیری اثر بخش برقرار نماید.
- به دانشآموزان در درک قابلیتها و محدودیتهای خود و چگونگی مدیریت آن برای داشتن یک زندگی سالم کمک نماید.
5ـ3. شایستگی معطوف به دانش تربیتی موضوعی (PCK)
بیان کلی: شایستگی حاصل از درهمتنیدگی و ادراک ترکیبی دانش موضوعی و دانش تربیتی است که برای بکارگیری در موقعیت تربیتی حاصل آمده و امکان آموزش (تربیت) مدرسهای در رشته تخصصی را فراهم میکند و با قابلیت بکارگیری تلفیقی (توامان) شایستگی موضوعی و شایستگی تربیتی در موقعیت تربیتی خاص متبلور میشود. این شایستگی، نوعی برآیند ترکیبی است و با ادراک دانش، فهم مساله، انطباق تجربه و تولید نظر همراه است. این شایستگی، توان اجتهادی معلمی در موقعیت تربیتی دارای مصداق خاص آموزش موضوع است.
بیان تشریحی: آنچه در اینجا مطرح است، تلفیق وجه کاربردی شایستگیهای تربیتی و وجه آموزشی شایستگیهای موضوعی است. میتوان آن را مشتمل بر «دانشهای ترکیبی رشته»، «برنامهریزی درسی رشته»، «آموزش رشته» و «خلق موقعیتهای تربیتی اثربخش در رشته» در درس (موضوع) خاص قلمداد کرد.
پیامدهای مورد انتظار: از دانشجو انتظار میرود:
- تواناییهای کسبشده را در تلفیق دانش موضوعی و تربیتی در سطح مدرسه و کلاس درس در قالب رفتار حرفهای منعکس نماید.
- از ظرفیتها و محدودیتهای فناوری اطلاعات و ارتباط در حوزه آموزش تخصصی برای خلق/ غنیسازی فرصتهای آموزشی/ تربیتی و توسعه تواناییهای حرفهای خود استفاده نماید.
- از مهارتهای حرفهای کسب شده برای تعامل با دانشآموزان، اولیا، همکاران و مراکز علمی/ پژوهشی استفاده نموده و آن را برای پاسخ به نیاز ها/ نوسازی تجربیات شخصی و ارتقاء ظرفیتهای حرفهای خود بکار بگیرد.
- احساس و معنا را به عنوان بخش جداییناپذیر از فرایند یادگیری تلقی نموده و از آن به عنوان راهکاری برای شناسایی و تقویت ظرفیتهایی چون قوه تخیل، تصور، تفکر استعارهای و شهودی در دانشآموزان کمک بگیرد.
5ـ4. شایستگی معطوف به دانش عمومی (GK)
بیان کلی: فهم امور مرتبط با فرهنگ، دین، زبان و سیاست را میتوان شایستگیهای عمومی قلمداد کرد. این شایستگیها زمینه لازم برای تحلیل موقعیتها و تصمیمگیری مناسب را فراهم میکنند و انجام کار متعهدانه را برای معلم ممکن میسازند.
بیان تشریحی: شایستگیهای عمومی مشتمل بر دانش دینی، دانش زبان ملی، دانش فرهنگی-سیاسی و دانش زبان بینالمللی است.
پیامدهای مورد انتظار: از دانشجو انتظار میرود:
- ضمن کسب مهارتهای زبان ملی، قادر باشد از زبان فارسی به عنوان زبان رسمی آموزش برای تعاملات موثر شفاهی و کتبی با دانشآموزان استفاده کند.
- از ظرفیتها و محدودیتهای تربیتی حاصل از باورها و تجربیات فرهنگی-سیاسی آگاهی داشته باشد و بتواند بر اساس این آگاهی به خلق فرصتهای یادگیری ماندگار اقدام کند.
- با برخورداری از توان زبان بینالمللی، فرصتهای لازم برای تامل با نهادهای علمی/ پژوهشی/ اجرایی را در سطح جهانی فراهم کند و از تجربه همتایان خود در نظامهای دیگر آموزشی بهره گیرد.
- دین و اخلاق را به عنوان بخش جداییناپذیر از فرایند آموختن تلقی نموده و خود به مثابه یک اسوه در محیط تربیتی عمل نماید.
- به عنوان یک معلم از نقش تربیتی سلامت و بهداشت شخصی آگاه باشد و باور به حفظ محیط زیست را در عمل حرفهای خود متبلور نماید.