بازنمایی مفهوم و مصادیق جامعه مدنی در کتابهای علوم اجتماعی مدارس ایران
کد مقاله : 1015-CNF
نویسندگان
جمشید میرزایی *
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران/ پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
یکی از اصلی‎ترین نقش‏های نظام آموزشی، اجتماعی‏کردن دانش‏آموزان است و مرتبط‏ترین کتب با مبحث اجتماعی‏شدن، کتاب مطالعات اجتماعی است و مفهوم نهادهای جامعه مدنی - به عنوانی راهی برای تقویت فرایند اجتماعی‎شدن- بیشتر از همه با کتب مطالعات اجتماعی مرتبط است. جامعه مدنی قلمرویی عمومی است میان دولت و حوزه خصوصی و در آن انواع سه‏گانه نهادهای داوطلبانه یعنی احزاب، تشکل‏های صنفی و سازمان‏های مردم‏نهاد (N.G.Os) شکل می‌گیرد.
این پژوهش می‌خواهد که جایگاه مفهومی جامعه مدنی در کتب درسی مطالعات اجتماعی را در دو دهه گذشته نشان دهد. به عبارت موجز مسئله اصلی ما این است که جامعه مدنی و مصادیق آن در کتب درسی مطالعات اجتماعی چگونه روایت شده است؟
این پژوهش از لحاظ ماهیتِ پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده است. زیرا از طرفی درپی توصیف و شناخت شرایط موجود و از طرفی در پی تحلیل مفاهیم، کشف عناصر جامعه مدنی در کتب مطالعات اجتماعی است. جامعه آماری پژوهش، تمام‏شماری 13جلد کتاب تعلیمات و مطالعات اجتماعی مقاطع ابتدایی و متوسطه اول از نیمه دوم دهه هفتاد تا سال 1398است.
یافته‏های پژوهش در چهار قسمت تعلیمات اجتماعی (ابتدایی و راهنمایی سابق) و مطالعات اجتماعی (ابتدایی و متوسطه اول کنونی) آمده است. مطابق آن در محتوای کتب مورد بررسی به مقدار کمی به جامعه مدنی و فعالیت‏های داوطلبانهِ رسمی و... پرداخته شده و بیشترین توجه (چهار کتاب) به معرفی فعالیت‏های داوطلبانه مربوط به «جمعیت هلال احمر» است. اما پررنگ‏ترین وجه جامعه مدنی در مطالعات اجتماعی کلاس هشتم آمده است یعنی معرفی سازمان‏های مردم‏نهاد (سمن‏ها).
کلیدواژه ها
مطالعات اجتماعی، تعلیمات اجتماعی، اجتماعی‏شدن، جامعه مدنی، نهادهای مدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر