رویکردی انتقادی به روش‏های سنتی در آموزش علوم اجتماعی در مدارس و تبیین رویکردهای نوین و قابل اجرا
کد مقاله : 1016-CNF
نویسندگان
جمشید میرزایی *
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران/ پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
از اصلی‌ترین نقش‌ها و کارکردهای نهاد آموزش و نظام آموزش و پرورش، جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان و نوباوگان و تسریع در فرآیند اجتماعی شدن آنان است. می‌‌توان گفت که مرتبط‌ترین کتاب درسی با مبحث اجتماعی شدن و جامعه‌پذیری، کُتب مطالعات اجتماعی است که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در سال‌های سوم تا ششم آن‌ها را می‌خوانند. در این مقاله ضمن داشتن رویکردی انتقادی به روش‏های سنتی تدریس (سخنرانی، توضیحی و...) دو مورد از مهم‌ترین راهبردها و رهیافت‌های نو و اثربخش در آموزش و یادگیری مطالعات اجتماعی یعنی 1. «راهبرد پروژه‌ها»، 2. «راهبرد رویدادهای جاری» را بیان می‌کنیم. در این مقاله با ارجاعات و استنادات متعدد به کتب درسی مطالعات اجتماعی در مدارس، به مواردی نظیر اهمیت راهبرد پروژه در آموزش مطالعات اجتماعی، نحوه ارزشیابی از پروژه‌ها، مراحل مختلف طراحی پروژه، ویژگی‌ها و مختصات رویدادهای جاری، اهمیت راهبرد رویدادهای جاری در آموزش مطالعات اجتماعی، ملاک‌های اداره بحث و گفتگو درباره رویدادهای جاری و... خواهیم پرداخت. مخاطب اصلی ما در این نوشتار، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان هستند.
کلیدواژه ها
آموزش مطالعات اجتماعی، راهبرد پروژه‌ها، راهبرد رویدادهای جاری، جامعه‌پذیری، علوم اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر