تحلیل و محتوای کتاب جامعهشناسی دهم با روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1019-CNF |
نویسندگان |
محمد علی پور *1، الهه خانی2، مریم حقدادی3 1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران 3کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسانجنوبی، ایران |
چکیده مقاله |
در نظام آموزش و پرورش ایران، کتب درسی نقش مهمی را در آموزش و یادگیری ایفا میکنند و محور تمام فعالیتهای تدریس و یادگیری میباشد. با توجه به اهمیت یادگیری، نیازمند کتابهایی هستیم که باعث پیشرفت و ارتقاء دانشآموزان در مراتب تحصیلی باشد در نتیجه کتابهای درسی باید دانشآموزان را به کنشگرانی فعال، متفکر که باعث رشد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنان میشود، تبدیل کند. یکی از روشهایی که نقاط قوت و ضعف کتابهای درسی را بیان میکند روش تحلیل محتوا است. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی دهم، چاپ 1402-1401 با روش ویلیام رومی است. این پژوهش از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوا بود. جامعهآماری و نمونه پژوهش کل کتاب جامعه شناسی پایه دهم بوده است. ابزار گرد آوری اطلاعات سیاهه تحلیل براساس روش ویلیام رومی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تایید شد. نتایج نشان داد که ضریب درگیری متن کتاب 16/0 بود که معرف غیر فعال بودن متن کتاب است و دانشآموزان را در فرایند یادگیری درگیر نمیکند و باعث رشد تفکر و خلاقیت در آنان نمیشود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب درسی، جامعه شناسی دهم، ویلیام رومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |