بررسی پیامدهای ‌آموزشی‌ و ‌تربیتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی از نگاه دانشجو معلمان
کد مقاله : 1023-CNF
نویسندگان
محمد علی پور *1، علی ملازاده2، حسین بشری2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی امورتربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای ‌آموزشی‌ و ‌تربیتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی از نگاه دانشجو معلمان بود. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند بودند‌. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد شش نفر از دانشجو معلمان به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده‌های استخراج‌شده از مصاحبه‌ها به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. جهت اعتباربخشی به یافته‌ها از ملاک چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. یافته‌های پژوهش در6 مضمون اصلی ایجاد اختلالات در آموزش، اطلاع‌رسانی و افزایش ارتباطات، کارهای گروهی، کاربرد سامانه فراگیران، اتلاف وقت دانشجو و اعتیاد و وابستگی به تلفن همراه دسته‌بندی شد. از نتایج حاصل از پژوهش می‌توان به این اشاره کرد که گوشی تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی موردتوجه و استفاده بسیاری از دانشجو معلمان قرارگرفته است که پیامد‌های مثبت و منفی زیادی با خود به همراه داشته است به بیانی بهتر، شبکه‌های اجتماعی همانند چاقوی دو لبه است که اگر دانشجو معلم به‌خوبی از آن استفاده کند، می‌تواند باعث نجات و پیشرفت تحصیلی و تربیتی او شود ولی برعکس اگر دانشجو در جهت عوامل انحرافی و مطالب غیردرسی و مسائل غیراخلاقی از آن استفاده کند، مسلماً به یک سری آسیب‌ها و پیامدهای منفی تحصیلی و تربیتی روبه‌رو می‌شود.
کلیدواژه ها
شبکه‌های اجتماعی، دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان، پدیدارشناسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی