بررسی ادراکات دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی از حرفه معلمی
کد مقاله : 1026-CNF
نویسندگان
محمود محمدی *
استادیار جامعه شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این مقاله بررسی ادراکات دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی از حرفه معلمی است. درک و شناختی که دانشجو معلمان از حرفه معلمی دارند بر عملکرد حرفه ای و کنشگری آموزشی و تربیتی آنان در نظام تعلیم و تربیت اثر میگذارد. روش پژوهش در این مقاله روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان البرز هستند. نمونه ها بر اساس نمونه‌گیری هدفدار از 19 نفر از دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی انتخاب شدند. تعداد نمونه ها بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. روش جمع‌آوری اطلاعات، روش مصاحبه ساختار نیافته و روش تحلیل اطلاعات، روش تحلیل مضمون است. پس از پیاده سازی مصاحبه‌های به کدگذاری روایت‌های دانشجو معلمان از حرفه معلمی پرداخته شد. کدهای استخراج شده در 4 مضمون اصلی اهمیت حرفه معلمی، مزیتهای حرفه معلمی ، مهارتهای حرفه معلمی و ویژگی های حرفه معلمی دسته بندی شدند.
کلیدواژه ها
ادراکات، حرفه معلمی، دانشجو معلمان، آموزش علوم اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی