شناسایی و اولویتبندی محیطهای یادگیری آموزش علوم اجتماعی در مدارس به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) |
کد مقاله : 1028-CNF |
نویسندگان |
محمد سلیمان نژاد *1، علیرضا نادری2، امید مایلی2، آرش حسنی2، ابوالفضل بیرامی2 1مامورآموزشی دانشگاه فرهنگیان البرز 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی پردیس حکیم فردوسی |
چکیده مقاله |
محیط یادگیری زمینۀ فیزیکی یا مجازی است که یادگیری در آن اتفاق میافتد و در فرایند تعلیم و تربیت نقش اساسی ایفا می نماید. آموزش علوم اجتماعی به خاطر ارتباط عمیقی که در مفاهیم خود با محیط و پیرامون برقرار میکند، از اهمیت خاصی در زمینهی انتقال مطالب، برخوردار بوده و اهمیت محیط یادگیری را در این درس، دو چندان مینماید. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی محیطهای یادگیری در آموزش علوم اجتماعی در مدارس است. در این پژوهش با اساتید علوم اجتماعی به منظور شناسایی موثرترین محیط های یادگیری در آموزش علوم اجتماعی مصاحبه گردید، در گام دوم بر اساس شناسایی معیارها (محیط های یادگیری) و گزینهها (متوسطه اول و دوم)، پرسشنامه مقایسه زوجی طراحی شد. سپس با مراجعه به دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی پردیس حکیم فردوسی که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند، به روش نمونه گیری سیستماتیک، دادهها گردآوری گردیدند. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از مقایسات زوجی، هریک از معیارها (محیط های یادگیری) و سپس گزینهها (متوسطه اول و دوم) دوبهدو باهم مقایسه شدند. نتایج نهایی بر اساس تحلیل سلسله مراتبی نشان می دهد ترتیب اولویت برای هر یک از محیط های یادگیری در آموزش علوم اجتماعی بر اساس مقطع متوسطه اول و دوم تفاوت هایی وجود دارد، بگونه ای که در متوسطه اول بازدید علمی، کلاس درس و پخش فیلم به طور تقریبا برابری بهترین محیط های یادگیری بوده و ارایه سمینار چندان در اولویت نمی باشد، اما در متوسطه دوم بازدید علمی بهترین محیط برای یادگیری محسوب می شود. |
کلیدواژه ها |
محیط های یادگیری، تحلیل سلسله مراتبی، آموزش و پرورش، دانشجو معلمان علوم اجتماعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |