بررسی چالش های تدریس آموزش علوم اجتماعی برای دانش آموزان در فضای مجازی
کد مقاله : 1032-CNF
نویسندگان
محمد کمالی باغستانی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان پردیس فاطمه الزهرا و شهید بهشتی بندرعباس
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای یادگیری خود تنظیم آموزش الکترونیکی بر پیشرفت درس علوم پایه دوازدهم انجام شده است. روش انجام این پژوهش به شکل شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با گروه کنترل اجرا می باشد. جامعه‌ی مورد مطالعه را همه‌ی دانش آموزان دختر پایه‌ی دوازدهم منطقه شش تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل می‌داد. نمونه‌ی پژوهش تعداد 40 نفر از دانش آموزان جامعه‌ی آماری بودند که به شیوه‌ی «نمونه در دسترس» از مدارس منطقه شش تهران انتخاب و مورد مطالعه واقع گردید. در ابتدا از افراد نمونه ی آماری به جهت تعیین میزان پیشرفت درسی آنان و نیز به منظور همگن سازی افراد مورد مطالعه از نظر متغیرهای وابسته، پیش آزمون پیشرفت درسی اجرا گردید. سپس هر دو گروه آزمایش و کنترل به مدت یک ماه و طی 9 جلسه ی آموزشی تحت آموزش به شیوه‌ی یادگیری خودتنظیم آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی قرار گرفتند. در انتهای پژوهش دوباره به شکل پس آزمون، آزمون پیشرفت درسی بر روی افراد مورد مطالعه اجرا گردید. برای جمع آوری های داده‌ها در بخش پیشرفت درسی از آزمون معلم ساخته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز در قالب روش‌های آمار توصیفی (جدول، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) صورت گرفت.
کلیدواژه ها
یادگیری خود تنظیمی، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی، آموزش الکترونیکی ، پیشرفت درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی