تحلیل محتوای کتاب جامعه‌شناسی2 بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1042-CNF
نویسندگان
حسن اسماعیل زاده *
آموزش و پرورش ناحیه یک - دبیرستان امیرکبیر
چکیده مقاله
چکیده
هدف: تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم متوسطه در رشته ادبیات و علوم انسانی بر اساس ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت مصوب شورای عالی آموزش و پرورش سال 1397. روش: تحقیق به روش تحلیل محتوای کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی مفاهیم کتاب بر اساس ساحتهای شش گانه تحلیل و تم ها کشف و سپس با استفاده از تحلیل محتوای کمی و به روش آنتروپی شانون، فراوانی و ضرایب اهمیت مقولات محاسبه شد. نتایج نشان می دهد از میان 408 واحد ضبط، بیشترین فراوانی به ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی ،عبادی و اخلاقی تعلق داشته و کمترین فراوانی به ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی تعلق دارد. کتاب نیازمند بازنگری در ساحتهای تعلیم و تربیت زیستی،اجتماعی و فن آوری است. نقد مباحث کتاب، نقد کتاب بر اساس توانایی فراگیران، نقد کتاب بر اساس توانایی معلمان، نقد کتب با توجه به متون درسی و ارائه راهکارها و پیشنهادهای کاربردی قسمت پایانی مقاله می‌باشند.
کلیدواژه ها
ساحتهای شش گانه، تحلیل محتوا، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی