تحلیل محتوای کتب درسی جامعه شناسی دوره متوسطه بر اساس ارتباط با سایر علوم و دروس |
کد مقاله : 1045-CNF |
نویسندگان |
نیما طلاکوبی *، آرش آقایی جوبنی دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی پردیس امام علی (ع) دانشگاه فرهنگیان استان گیلان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر شامل بررسی کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر پیوند های موجود با سایر علوم ، دروس و رشته ها ، در متن این کتب با هدف افزایش آگاهی در راستای ظرفیت شناسی برای افزایش هماهنگی و اجرای رویداد های مشترک در گروه علوم انسانی دبیرستان می باشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده و واحد تحلیل مضمون است. جامعه آماری کتاب های جامعه شناسی1 ، جامعه شناسی2 و جامعه شناسی3 می باشد که توسط سازمان برنامه ریزی آموزشی برای دانش آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی در پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم متوسطه تالیف و ارائه گردیده است.ضمن بررسی کتب فوق مشاهده گردید که با توجه به ماهیت پهن دامنه جامعه شناسی در تمام دروس و بخش های مختلف کتاب های درسی به طور گسترده ای از سایر علوم ، دروس و رشته ها استفاده گردیده که البته بیشترین فراوانی مربوط به رشته های گروه علوم اجتماعی می باشد . این ارتباط گسترده در برخی موارد به سبب ارائه مثال ها و مصادیق در کتاب آمده است اما در بسیاری از موارد نیز ارتباطی بسیار عمیق تر مشاهده می شود که ناشی از تاثیرات متقابل ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان می باشد . از جمله دروس ، علوم و رشته هایی که ارتباط آشکاری با متن کتاب های جامعه شناسی دوره متوسطه دارند می توان به تاریخ و علوم سیاسی اشاره نمود. |
کلیدواژه ها |
آموزش علوم اجتماعی ، تحلیل محتوا ، رشته ادبیات و علوم انسانی ، آموزش جامعه شناسی ، آموزش چند رشته ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |