تحلیل محتوای کتب درسی جامعه شناسی دوره متوسطه بر اساس ارتباط با سایر علوم و دروس
کد مقاله : 1045-CNF
نویسندگان
نیما طلاکوبی *، آرش آقایی جوبنی
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی پردیس امام علی (ع) دانشگاه فرهنگیان استان گیلان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر شامل بررسی کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر پیوند های موجود با سایر علوم ، دروس و رشته ها ، در متن این کتب با هدف افزایش آگاهی در راستای ظرفیت شناسی برای افزایش هماهنگی و اجرای رویداد های مشترک در گروه علوم انسانی دبیرستان می باشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده شده و واحد تحلیل مضمون است. جامعه آماری کتاب های جامعه شناسی1 ، جامعه شناسی2 و جامعه شناسی3 می باشد که توسط سازمان برنامه ریزی آموزشی برای دانش آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی در پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم متوسطه تالیف و ارائه گردیده است.ضمن بررسی کتب فوق مشاهده گردید که با توجه به ماهیت پهن دامنه جامعه شناسی در تمام دروس و بخش های مختلف کتاب های درسی به طور گسترده ای از سایر علوم ، دروس و رشته ها استفاده گردیده که البته بیشترین فراوانی مربوط به رشته های گروه علوم اجتماعی می باشد . این ارتباط گسترده در برخی موارد به سبب ارائه مثال ها و مصادیق در کتاب آمده است اما در بسیاری از موارد نیز ارتباطی بسیار عمیق تر مشاهده می شود که ناشی از تاثیرات متقابل ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان می باشد . از جمله دروس ، علوم و رشته هایی که ارتباط آشکاری با متن کتاب های جامعه شناسی دوره متوسطه دارند می توان به تاریخ و علوم سیاسی اشاره نمود.
کلیدواژه ها
آموزش علوم اجتماعی ، تحلیل محتوا ، رشته ادبیات و علوم انسانی ، آموزش جامعه شناسی ، آموزش چند رشته ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی