مطالعه ی چالش های تدریس علوم اجتماعی در فضای مجازی مبتنی بر رویکرد کیفی
کد مقاله : 1053-CNF
نویسندگان
مهیا آزمایش آسیابسری *1، صغری آزمایش آسیابسری2
1دبیر جامعه شناسی
2آموزش و پرورش - مدیر بزرگسالان
چکیده مقاله
با گسترش فن آوریهای مدرن الکترونیکی در فراسوی مرزها و نفوذ آن در تمامی حوزه ها، ما شاهد استفاده از این فن آوریها در حوزه ی آموزش نیز هستیم. اهمیت این مساله در آموزش و مشخصا مسائل اجتماعی که با پدیده ها و واقعیت اجتماعی جامعه سروکار دارد، دوچندان می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق حاضر به دنبال بررسی چالش ها و مشکلات مرتبط با تدریس علوم اجتماعی در فضای مجازی و الکترونیک می باشد. روش تحقیق حاضر کیفی بوده و از ابزار مصاحبه برای جمع آوری داده ها به روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. در مجموع، با 37 نفر از معلمان آموزش و پرورش مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته انجام شد. داده های جمع آوری شده به روش تماتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بررسی مقولات شناسایی شده از تحلیل نظرات بدست آمده از مصاحبه با معلمان و مدرسان درس علوم اجتماعی نشان می دهد مسیر آموزش مجازی علوم اجتماعی عاری از چالش و مشکلات نمی باشد. مقوله های شناسایی شده شامل "عدم تعامل بین کاربران، ضعف زیرساختارها ، ضعف سواد دیجیتالی کاربران، مشکلات اقتصادی، ضعف در برنامه‌ریزی آموزشی و طولانی‌تر بودن مدت زمان آموزش در فضای مجازی" می باشد. راهکارهای عملیاتی و برون رفت از مشکلات مذکور مستلزم هم افزایی و همکاری نهادهای اجرایی از یک طرف و نهادهای آموزشی از طرف دیگر می باشد.
کلیدواژه ها
آموزش الکترونیک، علوم اجتماعی، سواد دیجیتالی، کاربران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی