بررسی اثر بخشی آموزش مهارت خود کنترلی وخودتنظیمی بر تکانشگری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بردسکن
کد مقاله : 1054-CNF
نویسندگان
محجوبه عبدالهی *
معاون آموزشی هنرستان حضرت زینب «س»
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خودکنترلی بر خودتنظیمی و تکانشگری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول در شهرستان بردسکن انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان بردسکن بود که تعداد 30 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی پنتریچ و دیگروت (1990) و پرسشنامه تکانشگری بارت (2004) استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی (آموزش مهارتهای خودکنترلی) طی 9 جلسه دو ساعته به گروه آزمایش ارایه گردید. پس از پایان مداخله، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافته ها حاکی از این بود که آموزش مهارتهای خودکنترلی باعث افزایش خودتنظیمی و کاهش تکانشگری دانش‌آموزان شده است
واژههای کلیدی: مهارتهای خودکنترلی، خودتنظیمی، تکانشگری
کلیدواژه ها
مهارتهای خودکنترلی، خودتنظیمی، تکانشگری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی