تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی یازدهم انسانی به روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1058-CNF
نویسندگان
سیده زهرا موسوی جم *، کبری احمدی
دبیر / آموزش و پرورش استان کردستان شهرستان قروه
چکیده مقاله
یکی از روشهای پژوهشی که از طریق آن می توانیم نقاط قوت وضعف احتمالی کتاب های درسی وشیوه صحیح طراحی وتناسب محتوا با اهداف آموزشی را در اختیار مؤلفان وبرنامه ریزان کتاب درسی قرار دهیم تحلیل محتواست که کمک می کند مفاهیم برنامه درسی به شکل مناسبی در کتاب های درسی گنجانده شود .
علاوه بر محتوای کمی ،محتوای کیفی کتابهای درسی از مؤثرترین ابزار اثرگذاری در فرایند طراحی وتولید کتاب درسی متناسب با اهداف آموزشی می باشد . البته این موضوع متأثر از چگونگی انتقال مفاهیم وشیوه ارائه دانش به زبان یاددهی- یادگیری است که خود مستلزم طراحی وتدوین محتوای کتاب به شیوه فعال می باشد . لذا در تحقیق حاضر سوال اصلی اینست که آیا مؤلفان کتاب جامعه شناسی یازدهم انسانی محتوای کتاب را به گونه ای طراحی نموده اند که فراگیران را درگیر فعالیت ومشارکت در یادگیری کنند؟
برای پاسخ به این سوال از روش کیفی تحلیل محتوا ویلیام رومی در سه بخش :جملات کتاب ،تصاویر کتاب وسوالات وفعالیتهای پایانی کتاب مورد بحث وبررسی قرار گرفته است واحد تحلیل کل کتاب جامعه شناسی است که با نتایج بدست آمده از طبقه بندی مقوله ها ،واحد تحلیل وجداول فراوانی نشانگر غیر فعال بودن محتوای کتاب برفعال بودن است وکتاب نیز بریافته های علمی اکتفا نموده که فراگیران صرفاً به حفظ مطالب واداشته می شوند .
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا ، کتاب جامعه شناسی یازدهم ، روش ویلیام رومی ، فراگیران ، محتوای فعال وغیرفعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر