تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی2 و میزان انطباقش با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی
کد مقاله : 1060-CNF
نویسندگان
سیده مریم حسینی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب درسی جامعه شناسی پایه یازدهم علوم انسانی(سال تحصیلی1400-1399) و بررسی میزان انطباق آن با شایستگی های پایه سند برنامه درسی ملی(تعقل، علم، ایمان، عمل و اخلاق) است. برای گردآوری داده ها از شیوه سندکاوی (کتاب درسی) استفاده شده است که با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاس عملی و تحلیل توصیفی(تحلیل کمی) متن اصلی کتاب بر طبق مولفه های تعریف شده موجود در سند برنامه درسی ملی تحت عنوان شایستگی های پایه مورد واکاوی قرار گرفته و جملات با بارمعنایی منطبق با هریک از مولفه ها در کتاب درسی استخراج و ضمن محاسبه فراوانی، شدت و اهمیت مولفه های مورد نظر در محتوا با فرمول های «آنتروپی شانون» ، به دست آمد و بر اساس آن رتبه هریک از مولفه ها با هم مقایسه و نتیجه گیری شد. با بررسی1260جمله مرتبط به عنوان واحد تحلیل، این نتیجه حاصل شده است که به ترتیب مؤلفه های اخلاق، ایمان، عمل، علم وتعقل در این کتاب رتبه 1، 2، 3، 4 و 5 را ازنظر ضریب اهمیت برخوردارند. باتوجه به رویکردهای مطرح شده در سند برنامه درسی ملی مبنی برمحوریت عنصر تعقل و ایمان و به هم تنیدگی همه عناصر در یک شبکه مفهومی، این پژوهش نشان داد که توزیع عناصر پنجگانه در محتوای کتاب جامعه شناسی یازدهم انسانی از تعادل و انطباق کمتری برخوردار است و ضرورت دارد این ناهماهنگی جهت بازنگری و اصلاح کتب فوق مورد توجه قرارگیرد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، سند برنامه درسی ملی، کتاب جامعه شناسی، شایستگی های پایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی