نقد وبررسی برنامه درس ملی علوم اجتماعی و کتب جامعهشناسی دوره دوم متوسطه نظری |
کد مقاله : 1063-CNF |
نویسندگان |
محمد قربانیان *1، طیب احمدی2 1سرگروه علوم اجتماعی متوسطه نظری استان کردستان 2دبیر ناحیه ۲ سنندج |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر با توجه به برنامه درس ملی علوم اجتماعی و محتوای کتب درسی جامعهشناسی متوسطه نظری به نقد و بررسی نظری و انضمامی این برنامه درسی و محتوای کتب مذکور میپردازد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برنامه درس ملی علوم اجتماعی در قالب سنت ایدهآلیستی برنامه آموزشی قرار میگیرد و با مونتاژ و کولاژ از سایر سنتهای برنامه درسی درصدد بهرهگیری از سایر سنتهای موجود میپردازد که نتیجه این امر ابهام نظری و آشفتگی پارادایمی میباشد. همچنین این بررسی نشان دهنده آن است که پروبلماتیک حاکم بر کتب درسی جامعهشناسی دوره متوسطه نظری نوعی شرقشناسی وارونه یا غربشناسی میباشد که به نحوی دیگر و معکوس دوگانه شرق/ غرب را بازتولید میکند. در بخش دیگر این مقاله نقدهای وارده به کتب درسی به صورت انضمامی و موردی مورد بررسی قرار گرفته است و فاصله و اریب آن با جامعهشناسی علمی و بینش جامعهشناسی مشخص شده است. واژگان کلیدی: بینش جامعهشناختی، رسالت جامعهشناختی، سنت برنامه درسی ایدهآلیستی، پروبلماتیک، شرقشناسی وارونه |
کلیدواژه ها |
بینش جامعهشناختی، رسالت جامعهشناختی، سنت برنامه درسی ایدهآلیستی، پروبلماتیک، شرقشناسی وارونه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |