تاثیر استفاده از نقشه مفهومی تدریس برپیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در درس جامعه شناسی
کد مقاله : 1064-CNF
نویسندگان
میترا عزیزی *
علوم اجتماعی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر شیوه آموزش نقشه‌ی مفهومی برمیزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس جامعه‌شناسی در نیمسال تحصیلی 1402-1401 اجرا شد. نمونه‌های این پژوهش دو کلاس از دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته انسانی دبیرستان دخترانه کرمانشاه بودند. برای این پژوهش دو کلاس در نظر گرفته شد. در یک کلاس که گروه گواه بود درس جامعه‌شناسی به شیوه سنتی تدریس شد و در کلاس دیگرکه گروه کنترل پژوهش بود، مطالب درس جامعه‌شناسی در قالب نقشه مفهومی ارائه شد. تاثیر این روش بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات پایانی ترم اول از طریق میانگین معدل اندازه گیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین معدل درس جامعه‌شناسی گروه کنترل بیشتر از میانگین معدل گروه گواه بود. بر اساس این پژوهش استفاده از نقشه های مفهومی باعث ارتقای یادگیری دانش آموزان شد. نقشه مفهومی یکی از رویکردهای نوین یاددهی – یادگیری کارآمد است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ارائه آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر افزایش نمرات پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس جامعه‌شناسی تاثیر مثبت داشت.
کلیدواژه ها
یاددهی – یادگیری، نقشه مفهومی ، پایه دوازدهم ، جامعه‌شناسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی