تحلیل محتوای جامعه شناسی 2 دوره متوسطه دوم با استفاده از مقوله بندی و کدگذاری به روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1067-CNF |
نویسندگان |
زهره تاجیک * دبیر جامعه شناسی - ناحیه ۲ ری |
چکیده مقاله |
برنامه و محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. کتاب درسی تنها رسانه آموزشی است که در اختیار معلم قرار دارد و فرآیند تدریس و یادگیری تنها با اتکا به محتوای برنامه درسی، مفاهیم و ارزش های مطرح شده در آن صورت میپذیرد و از سوی دیگر، انواع ارزشیابیهای تحصیلی، امتحانات وگزینشهای متعدد بر مبنای محتوای کتابهای درسی صورت میگیرد، نقش کتاب به منزلة برنامة آموزش بسیار مهم تلقی شده، جای تعمق، بررسی و تتبع فراوان دارد. این تحقیق در نظر دارد به تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی ۲ پایه یازدهم، بر اساس میزان فعال و غیرفعال بودن محتوا بر اساس روش ویلیام رومی بپردازد. روش گردآوری اطلاعات روش تحلیل محتوا است ، که یک روش منظم برای توصیف عینی و کمی محتوای کتابها و متون برنامه درسی و یا مقایسه پیامها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی است. در روش تحلیل محتوا، سعی میشود اطلاعات کیفی به داده های کمی تبدیل و سپس تجزیه و تحلیل گردد. روش های گوناگونی برای تحلیل محتوای کتابها ی درسی با توجه به نوع و هدف تحلیل وجود دارد که در این پژوهش از فرمول ویلیام رومی برای میزان پژوهشی بودن متن کتاب درسی استفاده می شود. با توجه به نتایج این تحقیق، لازم است برنامه ریزان و مؤ لفان کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم ، در قسمت متن، تصاویر و پرسش های این کتاب تجدید نظر کنند و از مقوله های فعال استفاده نمایند |
کلیدواژه ها |
جامعه شناسی، تحلیل محتوا، ویلیام رومی، کدگذاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |