تحلیل محتوا و بررسی مفهوم علم در جامعه شناسی متوسطه دوره دوم (مورد مطالعه: کتاب جامعه شناسی2)
کد مقاله : 1069-CNF
نویسندگان
سپیده ناصری حصار *
دبیر علوم اجتماعی، آموزش و پرورش تبادکان مشهد دانشکده علوم انسانی فردوسی مشهد رشته علوم اجتماعی
چکیده مقاله
مفهوم علم در زمینه های گوناگون به کار رفته است و یکی از کانون ها و زمینه هایی که این مفهوم در آن جای گرفته علم جامعه شناسی بوده و مقصود از این پژوهش نیز بررسی و تحلیل مفهوم علم در کتاب جامعه شناسی 2 بوده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش ترکیبی با رویکرد متوالی اکتشافی بوده است. در بخش کیفی تحقیق از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه مورد بررسی در بخش کیفی و کمی تحقیق را محتوا و پاراگراف های کتاب جامعه شناسی 2 تشکیل داده است. از جهتی، نتایج بخش کیفی نیز نشان داد که بر اساس زیر مقولات و مقوله های حاصل از تحلیل متن، مفاهیم اصلی مرتبط با مفهوم علم، 3 مقوله شامل: علم و بعد فرهنگی، علم و بعد تاریخی و علم و بعد اقتصادی بوده است. در بخش کمی نیز از ابزار تحلیل محتوا کمی استفاده شده است. نتایج بخش کمی نشان داد که مفهوم علم در یک بازه 0تا21 به طور میانگین 8/2 به کار رفته است. از سویی دیگر، 6 درس این کتاب حداقل 1 مرتبه یعنی 40درصدو 1 درس 21 مرتبه حدود 7/6 درصد، از این مفهوم در آن استفاده شده است. از سویی نیز مفهوم علم در اتصال با بعد فرهنگی به میزان 66 درصد ارتباط دارد، با بعد تاریخ غرب نیز همین میزان 66 درصد به دست آمده و این نشان می دهد که بیشتر بخش ها و مطالب کتاب که به مفهوم علم اشاره دارند، به بحث فرهنگ و تاریخ غرب پرداخته است.
کلیدواژه ها
علم، فرهنگ غربی، اقتصادی، تجربی، تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی