درک و بازنمایی چالش های آموزشی جامعه شناسی در فضای مجازی از دیدگاه دانش آموزان با رویکرد نظریه زمینه ای (مطالعه موردی: دانش آموران متوسطه دوم مدرسه اندیشه بندزرک) |
کد مقاله : 1072-CNF |
نویسندگان |
سمیره بهرامی *1، راضیه ذاکری2 1سرگروه جامعه شناسی و سواد رسانه ای استان هرمزگان 2دبیر جامعه شناسی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
ورود تکنولوژی به عرصه اطلاعات و پدید آمدن فناوری اطلاعات تمام ابعاد زندگی بشری را متحول کرد ، و روند انجام امور کلی با گذشته های نه چندان دور از نظر کیفی وکمی تغییرکرده است . پژوهش حاضر ،با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته دانش آموزان از چالش های آموزش مجازی در آموزش و یادگیری آنها در درس جامعه شناسی انجام شده است. بدین منظور با بهره گیری از روش کیفی و با رویکرد نظریه زمینه ای به بازنمایی پدیده مورد بررسی پرداخته شد. داده ها با استفاده از نمونه گیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با 18نفر از دانش آموزان متوسطه دوم گردآوری شده و با روش نظریه زمینه ای تجریه و تحلیل شدند. در همین مصاحبه، اشباع نظری داده ها حاصل شد. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، منجر به دستیابی 4مقوله اصلی گردید که شامل چالش های «آسیب های روحی، روانی »، «کاهش خلاقیت و مشارکت »، «نبود محتواهای آموزشی مناسب »، «افت موفقیت تحصیلی » است. یافته ها نشان داد که آموزش های مجازی در نظام آموزش عالی با چالش های متنوع و متفاوتی همراه هستند و تا رسیدن به شرایط بهینه، فاصله دوچندانی دارند و بهبود کیفیت آن ، مستلزم نگاه جدی متولیان و مسئولین آموزش و پرورش است. |
کلیدواژه ها |
آموزش مجازی، ،نظریه زمینه ای ،چالش ها ،فرآیند یاددهی یادگیری, جامعه شناسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |