رابطه سبک های مدیریت کلاس با مهارت های فراشناختی دانش آموزان |
کد مقاله : 1073-CNF |
نویسندگان |
نسرین عزیزیان * عضو گروه علوم اجتماعی استان کردستان |
چکیده مقاله |
مدیریت کلاس یکی از مهم ترین چالش های آموزشی در مدارس است. اگر مدیریت کلاس به خوبی انجام نگیرد، حتی اگر معلمان به خوبی از مهارت های تدریس برخودار باشند باز هم برقراری ارتباط در جریان تدریس مختل می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با مهارت های فراشناختی دانش آموزان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم در رشته های انسانی، تجربی و ریاضی مدارس ناحیه یک شهر سنندج در سال تحصیلی 98-97 است که این تعداد برابر 1005 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 280 نفر تعیین شد. جهت گردآوری داده های لازم از دو پرسشنامه مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986) و پرسشنامه مهارت فراشناختی اسپرلینگ و همکاران (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها محتوایی و پایایی آن ها توسط آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد. داده ها با استفاده از نرم SPSS و آزمون آماری پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که سبک غالب معلمان درس جامعه شناسی پایه دوازهم سبک مداخله گرا است. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین سبک تعامل گرا و مهارت های فراشناختی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P) ولی بین سبک مدیریت مداخله گرا و مهارت های فراشناختی دانش آموزان رابطه معنادار یافت نشد (05/0 |
کلیدواژه ها |
مدیریت کلاس، مداخله گرا، تعامل گرا، غیر مداخله گرا، مهارت های فراشناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |