نقش کارورزی و کارآموزی در رشد و توسعه حرفه ای آموزش علوم اجتماعی
کد مقاله : 1075-CNF
نویسندگان
سید سروش حسینی *1، آیدین سالمی1، سیدبهاالدین حسینی2
1دانشجو دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
2آموزش و پرورش شهرستان بانه
چکیده مقاله
از مهم ترین وظایف دانشگاه فرهنگیان ایجاد صلاحیت حرفه ی معلمی در دانشجویان می باشد که بخشی ازاین صلاحیت ها در قالب واحدهای درسی نظری محقق می گردد و بخش عمده دیگر آن به شیوه ی کارورزی و مهارت آموزی در مدارس می باشد، هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش کارآموزی و کارورزی در رشد حرفه ای مرتبط با آموزش علوم اجتماعی میباشد. نتایج نشان داد که کارورزی یعنی تلاش برای برقراری پیوند نظر و عمل حرفه ای، که مهم ترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو معلم می باشد. از جمله مواردی که می تواند در بهبود دوره های کارورزی و افزایش کارایی و قابلیت های دانشجو معلمان کارساز باشد به: انتخاب معلمان مجرب و دارای شایستگی حرفه ای به عنوان معلم راهنما، اساتید برگزیده کارورزی عمومی و تخصصی، مدارس پذیرنده کارورز و.. . حین اجرای برنامه های کارورزی اشاره کرد. همینطور با توجه به جایگاه توسعه حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان، میتوان گفت معلمان در زمینه: محتوا، فرایند، نگرش و دانش، قابلیت ها ، اختیار و.. صلاحیت لازم را کسب کرده و آمادگی دارند که به فراگیران آموزش اثربخشی ارائه دهند. با توجه به بررسی ها و تحلیل های روایتی دانشجویان می توان نتیجه گیری کرد که کارورزی تاثیر بسیار مهم و سازنده ای در ایجاد و تقویت مهارت ها و صلاحیت های حرفه ای معلمی دارد.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشجو معلم، معلم راهنما، مهارت حرفه ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر