صورت بندی مسأله عاملیت و ساختاردرکتاب جامعه شناسی یازدهم
کد مقاله : 1077-CNF
نویسندگان
ایرج ابراهیمی *
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تحقیق حاضر با هدف تحلیل محتوا، شناخت ناخودآگاه یا زیر متن و گرایشات مؤلفان کتاب جامعه شناسی2 با گرایش به ساختارگرایی و عاملیت (کنش) صورت گرفته است. نظریات مرتبط با این موضوع از جمله نظریه های بوردیو و گیدنز را هم توجه قرارگرفته که رویه های خُرد ـ کلان و نظم ـ تضاد را در جامعه شناسی ترکیب نموده اند. بوردیو و گیدنز تلاش نموده اند تا به دقت و به درستی متغیرهای اساسی در نظریات جامعه شناسی شامل سطوح خُرد ـ کلان، ذهنی ـ عینی، تضاد ـ همنوایی ، نظریه ـ روش، ساختار ـ عاملیت و زمان ـ مکان را بعنوان عوامل تأثیرگذار در تحلیل های جامعه شناختی با هم ترکیب نمایند. در این تحقیق واحد تحلیل، جملات کتاب بار ارزشی بیشتری معطوف به کنشگری و ساختارپذیری دارند و مفاهیم آن جملات نیز به عنوان شاخص های مهم برای تغیر اصلی (ساحتار، عاملیت) در نظر گرفته شده است.که درکل 52 واحد تحلیل به صورت تصادفی از 7 درس استخراج گردیده است که بعد از کدگزاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بررسی هر یک از متغیرها 52درصد شاخص ها ساختار گرایانه و46 درصد شاخص ها هم بحث عاملیت محور(کنش گرا) بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهدکه در گرایش کتاب در تحولات اجتماعی، عاملیت (کنش) و کنشگری نقش کمتری نسبت به ساختار ایفا می کند. در برابر ساختارها مهمترین عامل تحولات اجتماعی در جهت مثبت و منفی در نظر گرفته شده اند.
کلیدواژه ها
ساختار، عاملیت (کنش)، تحلیل محتوا، ساختارگرایی، نظریات عاملیت(کنش).کتاب جامعه شناسی2.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی