تحلیل محتوای درس جامعه شناسی 2 و بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درکتاب جامعه شناسی پایه یازدهم
کد مقاله : 1081-CNF
نویسندگان
طاهره خرامان *
دبیر جامعه شناسی اداره آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به ساحت های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب درسی جامعه شناسی یازدهم است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده با توجه به ماهیت موضوع و حجم زیاد مطالب فصل اول و فصل سوم کتاب به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا بود .داده‌های حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیف در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج به دست آمده نشان داد در مجموع ۴۷۱ مرتبه به ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده به تفکیک در فصل اول ۱۱۶ فصل سوم ۳۵۵ مرتبه می باشد . از میان ابعاد مورد بررسی بیشترین توجه مربوط به ساحت سیاسی ، اجتماعی است . مجموع فراوانی واژه های ساحت سیاسی و اجتماعی در فصل اول و سوم 137 مرتبه می باشد که 29.08 محاسبه شده است و کمترین توجه مربوط به ساحت زیبایی شناختی و هنری است . مجموع فراوانی واژه های مربوط به این ساحت در فصل اول و سوم 30 مرتبه می باشد که عدد 6.36 بدست آمده است .
کلیدواژه ها
ساحت اعتقادی ، اخلاقی و عبادی - ساحت سیاسی و اجتماعی - ساحت زیستی و بدنی - ساحت زیبایی شناختی و هنری - ساحت اقتصادی و حرفه ای - ساحت علمی و فناوری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر