تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم انسانی از منظر سازماندهی محتوا ، تناسب تصاویر با متن و سنجش خوانایی متن
کد مقاله : 1082-CNF
نویسندگان
سیده مهری میری *1، مسعود عباس زاده2
1سرگروه علوم اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان گلبهار
2سرگروه علوم اجتماعی شهرستان تربت حیدریه
چکیده مقاله
اهمیت کتاب های درسی در نظام های آموزشی متمرکز مانند ایران که تقریبا تمام عوامل آموزشی بر اساس محتوای آن تعیین و اجرا می شوند ، بیش از سایر انواع نظام های آموزشی است . به خاطر همین اهمیت بیش از اندازه است که صرف وقت نیروهای متخصص در ارزشیابی و تحلیل کتاب های درسی می تواند راه گشای حل بسیاری از مشکلات جاری آموزش باشد .در تحلیل پیش رو سعی شده است که ضمن انطباق محتوای کتاب با ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین ، مسائل و مطالب زیر مورد بررسی قرار گیرد .
1- آیا مطالب کتاب جامعه شناسی 2 با مطالب کتاب جامعه شناسی 1 ارتباط داشته ؟
2- آیا تصاویر کتاب با محتوای مطالب بیان شده در متن همخوانی دارد؟
3- آیا مطالب کتاب جامعه شناسی 2 به صورت ساده وقابل فهم بیان شده و در حد دانش علمی دانش آموزان است؟
4- آیا پیوستگی و ارتباط بین دروس در کتاب جامعه 2 رعایت شده است ؟
5- آیا مطالب کتاب جامعه شناسی 2 به درک و فهم حقوق شهروندی دانش آموزان کمک می کند؟
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر