تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی 2
کد مقاله : 1083-CNF
نویسندگان
علی اشکنانی *
کارشناس علوم اجتماعی از دانشگاه پیام نور واحد فیروزآباد
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر ، تحلیل محتوای کتاب جامعه شناسی 2 پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی می باشد . از آنجایی که دانش آموزان در این کتاب (جامعه شناسی2) نخستین مواجهه خود با دانش های جدید را در گذار از فرهنگ عمومی به فرهنگ علمی در دوره متوسطه تجربه می کنند ، باید ماهیت این درس به گونه ای باشد که خلاقیت ذهنی دانش آموزان را از بین نبرد و از متصلب و مطلق شدن دانش جدید جلوگیری کند . درغیر این صورت، ظرفیت های ذهنی آنان برای برخورد فعال با این علوم در مقاطع بالاتر از بین می رود . در این پژوهش سعی شده، کتاب جامعه شناسی (2) رشته علوم انسانی از لحاظ تدریس پذیری و یادگیری پذیری بررسی شود و همچنین به صورت مختصر به ایراداتی که از لحاظ ساختاری در این کتاب وجود دارد، پرداخته شده است . پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها و اطلاعات ، پیمایشی مقطعی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و مراجعه به متخصصین و فرهنگیانی که این کتاب را تدربس می کنند ، انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که کتاب جامعه شناسی (2) از نظر تدریس پذیری و یادگیری پذیری در حد متوسط می باشد که نیاز است در شیوه ی شکل دهی و سامان دهی کتاب بیشتر به این موارد توجه شود تا بتوان منبع مفیدی را در اختیار دانش آموزان گذاشت .
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا ، جامعه شناسی ، تدریس پذیری ، یادگیری پذیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر