تحلیل کتاب درسی جامعه‌شناسی (2)
کد مقاله : 1084-CNF
نویسندگان
زهرا قانعی *
دبیر/ حکمت بفروییه
چکیده مقاله
مقاله حاضر، با هدف دست یافتن به ضرورت تحلیل محتوای کتاب درسی جامعه‌شناسی(2)، چاپ 1401-1400 از روش تحلیل محتوای کمی- کیفی استفاده شده است در این مقاله با هدف کاربرد و ابعاد تحلیل محتوای کتاب درسی جامعه‌شناسی(2) و همچنین اصول و نظریه‌هایی که در زمینه طراحی این کتاب درسی از لحاظ متن ارائه شده است را مورد ارزیابی و نقد قرار داده‌ایم در چارچوب نظری مقاله، به دیدگاه جامعه شناسان انتقادی و اندیشمندان اجتماعی مسلمان در مورد دو وجه زندگی اجتماعی انسان، یعنی عاملیت و ساختار و روش شناخت هر کدام از آنها پرداخته شده است. و با تحلیل محتوای دو درس اول به عنوان جامعه آماری، مولفان کتاب جامعه شناسی(2)، بر ساختار و عاملیت و تعامل آن دو اعتقاد دارند و جامعه سلطه‌گر را با ملاک و معیار ارزش‌های ثابت که خارج از انسان است داوری می‌کنند. و برای گذر از وضع موجود به وضع مطلوب، جامعه آرمانی جهانی که از ویژگی‌های مطلوب حقیقت، عدالت، معنویت، آزادی، تعهد و مسئولیت و دو سطوح عقلانیت داشته باشد سخن می‌گویند. و علاوه بر روش حسی و تجربی، از عقل و وحی به عنوان دو ابزار مهم شناخت نیز کمک می‌گیرند. و جامعه‌ای که معرفی می‌کنند همان جامعه آرمانی و مطلوب از نظر قرآن است که بر دو پایه فقاهت و عدالت استوار است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا- جامعه شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر