اثر بخشی تدریس به روش همیاری بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس هویت اجتماعی دانش آموزان |
کد مقاله : 1086-CNF |
نویسندگان |
فاطمه شکوری مطلق ششتمدی *1، شفیعه قدرتی2 1معلم / آموزش و پرورش/ششتمد/ ایران 2علوم تربیتی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی /دانشگاه حکیم سبزواری /سبزوار/ ایران |
چکیده مقاله |
هدف این تحقیق بررسی تأثیر تدریس به روش همیاری در درس هویت اجتماعی بر رشد مهارتهاای اجتمااعی و عملکرد تحصیلی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر خوابگاهی پایه دوازدهام ساطش شاهر ششاتمد )85نفر( بودند. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بوده اسات. شرکتکنندگان در دو گروه آزمایش و کنترل دستهبندی شده و در گاروه آزماایش میازان اثرگاااری تادریس باه روش همیاری درس هویت اجتماعی بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نمونة پژوهش از دو کالس درس از دو آموزشگاه انتخاب شااادند. در یک مدرسه یک کالس باااه عناااوان گروه آزمایش )تدریس به شیوة همیاری( و از مدرسه دیگر یک کالس باه عنوان گروه کنترل )آماوزش سنتی( انتخااب شدند. برای سنجش مهاارتهای اجتماعی از آزمون ماتسون و برای سنجش عملکردی از یک آزمون معلم ساخته استفاده شد. در مجموع تدریس به روش همیاری بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
تدریس همیاری، مهارت اجتماعی، عملکرد تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |