اثر بخشی تدریس به روش همیاری بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس هویت اجتماعی دانش آموزان
کد مقاله : 1086-CNF
نویسندگان
فاطمه شکوری مطلق ششتمدی *1، شفیعه قدرتی2
1معلم / آموزش و پرورش/ششتمد/ ایران
2علوم تربیتی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی /دانشگاه حکیم سبزواری /سبزوار/ ایران
چکیده مقاله
هدف این تحقیق بررسی تأثیر تدریس به روش همیاری در درس هویت اجتماعی بر رشد مهارتهاای اجتمااعی و
عملکرد تحصیلی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دختر خوابگاهی پایه دوازدهام ساطش شاهر ششاتمد
)85نفر( بودند. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بوده اسات.
شرکتکنندگان در دو گروه آزمایش و کنترل دستهبندی شده و در گاروه آزماایش میازان اثرگاااری تادریس باه روش
همیاری درس هویت اجتماعی بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. نمونة پژوهش از
دو کالس درس از دو آموزشگاه انتخاب شااادند. در یک مدرسه یک کالس باااه عناااوان گروه آزمایش )تدریس به شیوة
همیاری( و از مدرسه دیگر یک کالس باه عنوان گروه کنترل )آماوزش سنتی( انتخااب شدند. برای سنجش مهاارتهای
اجتماعی از آزمون ماتسون و برای سنجش عملکردی از یک آزمون معلم ساخته استفاده شد. در مجموع تدریس به روش
همیاری بر رشد مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
تدریس همیاری، مهارت اجتماعی، عملکرد تحصیلی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی