مرور نظام‌مند مطالعات تحلیل محتوای کتب علوم اجتماعی مقطع متوسطه، با تاکید بر مولفه‌های: "جامعه‌پذیری سیاسی، حقوق شهروندی و سرمایه اجتماعی "
کد مقاله : 1097-CNF
نویسندگان
سعیده اسماعیل زاده آشینی *
دبیر علوم اجتماعی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مرور نظام‌مند مطالعات تحلیل محتوای کتب علوم اجتماعی، با تاکید بر مولفه‌های "جامعه‌پذیری سیاسی، حقوق شهروندی و سرمایه اجتماعی " مقطع متوسطه کشور ایران انجام شده است. در این تحقیق مشخص گردید پژوهش‌های مذکور از روش توصیفی جهت مشخص نمودن مولفه‌های «جامعه‌پذیری سیاسی، حقوق شهروندی و سرمایه اجتماعی» و از روش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل برنامه‌ی درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه استفاده کرده‌اند. جامعه‌ی آماری مطالعات در بخش تحلیل محتوا، برنامه درسی علوم اجتماعی کشور بوده که از این جامعه، برنامه درسی مطالعات اجتماعی، جامعه 1و جامعه2 و جامعه3 برای مطالعه انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، سیاهه‌های تحلیل اهداف، تحلیل محتوای کتب درسی، تحلیل محتوای کتب راهنمای معلم و تحلیل تصاویر بوده است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی و طرح پیشنهادی، تهیه و تدوین شده‌اند و روایی توسط متخصصان علوم تربیتی و اساتید علوم اجتماعی برآورده گردیده است. واحد تحلیل تحقیقات، جملات مندرج در متن کتب درسی، متن اهداف، کتب راهنمای معلم و همچنین تصاویر مندرج در کتب درسی بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافته‌ها نشان دهنده‌ی آن بود که در مجموع اهداف، از میان ابعاد شناختی،
کلیدواژه ها
مرور نظام مند، تحلیل محتوا، سرمایه اجتماعی، حقوق شهروندی، جامعه پذیری سیاسی،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر