نقش اقدام پژوهی در توسعه حرفه ای معلمان مطالعات اجتماعی |
کد مقاله : 1103-CNF |
نویسندگان |
فاطمه علیرضایی * دبیر آموزش و پرورش شهرستان رابر استان کرمان |
چکیده مقاله |
هرگونه تحول اساسی در جامعه مستلزم متحول شدن نظام آموزشی آن جامعه است که محور اصلی پیشرفته آن، کیفیت عملکرد معلم به عنوان مهمترین رکن تعلیم و تربیت میباشد. تاکید بر جایگاه معلم به این دلیل است که توسعه حرفهای آن در زمینه دانش، مهارت و بینش بهبود عملکرد دانشآموزان و افزایش موفقیت آنها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پژوهش حین عمل با ایجاد امکان خودسازی معلم و تداوم بهینه سازی فرایند یاددهی و یادگیری از مهمترین راهکارهای توسعه حرفهای معلمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند توسعه حرفهای معلمان مطالعات اجتماعی، راهکارهای موجود، بررسی و تمرکز بر پژوهش حین عمل و اثربخشی آن صورت گرفته است. این پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای و رویکرد پژوهشهای کیفی گردآوری شدهاست. نتایج بدست آمده نشان میدهد که توسعه حرفهای معلمان بر تغییر دانش، بینش و مهارت متمرکز است و این فرآیند منجر به تغییراتی در حوزه رفتار و عملکرد کلاسی آنان میشود که در نتیجه شاهد دانش بر پایه حل مسئله و بهبود فرایند یاددهی یادگیری خواهیم بود. |
کلیدواژه ها |
اقدامپژوهی، توسعه حرفهای، معلم، مطالعات اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |