نقش اقدام پژوهی در توسعه حرفه ای معلمان مطالعات اجتماعی
کد مقاله : 1103-CNF
نویسندگان
فاطمه علیرضایی *
دبیر آموزش و پرورش شهرستان رابر استان کرمان
چکیده مقاله
هرگونه تحول اساسی در جامعه مستلزم متحول شدن نظام آموزشی آن جامعه است که محور اصلی پیشرفته آن، کیفیت عملکرد معلم به عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت می‌باشد. تاکید بر جایگاه معلم به این دلیل است که توسعه حرفه‌ای آن در زمینه دانش، مهارت و بینش بهبود عملکرد دانش‌آموزان و افزایش موفقیت آن‌ها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پژوهش حین عمل با ایجاد امکان خودسازی معلم و تداوم بهینه سازی فرایند یاددهی و یادگیری از مهم‌ترین راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند توسعه حرفه‌ای معلمان مطالعات اجتماعی، راهکارهای موجود، بررسی و تمرکز بر پژوهش حین عمل و اثربخشی آن صورت گرفته است. این پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای و رویکرد پژوهش‌های کیفی گردآوری شده‌است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که توسعه حرفه‌ای معلمان بر تغییر دانش، بینش و مهارت متمرکز است و این فرآیند منجر به تغییراتی در حوزه رفتار و عملکرد کلاسی آنان می‌شود که در نتیجه شاهد دانش بر پایه حل مسئله و بهبود فرایند یاددهی یادگیری خواهیم بود.
کلیدواژه ها
اقدام‌پژوهی، توسعه حرفه‌ای، معلم، مطالعات اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی