تحلیل محتوای کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم انسانی"نقدی بر کتاب جامعه شناسی" |
کد مقاله : 1112-CNF |
نویسندگان |
مرتضی محمودزاده * گروه علوم اجتماعی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به منظور بررسی کمی وکیفی محتوای جامعه شناسی دوره متوسطه براساس دیدگاه اجتماعی در برنامه ریزی درسی از نظر نویسنده مقاله اجرا شده است، درواقع این گزارش حاصل بررسی کتاب درسی جامعه-شناسی 2 توسط نگارندة مقاله است که کوشیده میزان قابلیت فهم این کتاب را از طریق استخراج و شمارش واژگان و اصطلاحات دشوار دو درس از کتاب وارسی کند. روش تحقیق حاضر تحلیل محتوای آشکار (معنای سطحی متن) میباشد. روش تحلیل محتوا از جمله روشهای توصیفی تحقیقی در علوم انسانی و علوم اجتماعی میباشد. این روش به طور بالقوه یکی از مهمترین تکنیکهای پژوهش در علوم اجتماعی است. نتایج تحقیق حاضر بیانگر این می باشد در کتاب جامعهشناسی (2) پایه دوم متوسطه رشته ادبیات وعلوم انسانی، در مجموع دوازده هدف (چهار هدف در حیطه شناختی، سه هدف در حیطه عاطفی، پنج هدف در حیطه روانی ـ حرکتی) مصوب وجود داشته است، که میزان انطباق محتوای کتاب در حیطه شناختی با اهداف مصوب با توجه به میانگین 06/3 M= در سطح بالاتر از زیاد بوده است، که بیانکننده میزان انطباق محتوای کتاب با اهداف مصوب شناختی بوده است. میزان انطباق محتوای کتاب در حیطه عاطفی با اهداف مصوب با توجه به میانگین 66/1 M= در سطح بالاتر از کم بوده است. میزان انطباق محتوای کتاب در حیطه روانی ـ حرکتی با چهار مورد از اهداف مصوب با توجه میانگین 4/1 M= در سطح بالاتر از خیلی کم بوده است و با یک مورد از اهداف مصوب محتوای این کتاب اصلاً انطباق نداشته است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، جامعه شناسی یازدهم انسانی، ضریب درگیری، برنامه ریزی درسی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |