سطح‌بندی آموزش علوم اجتماعی در دوره‌های مختلف تحصیلی ازلحاظ کمی و کیفی
کد مقاله : 1122-CNF
نویسندگان
مر تضی بصیری توچائی *1، فرانک محسن زاده توچاهی2، فاطمه بصیری توچائی3
1دبیرناحیه 2 رشت وسرگروه سنجش و ارزشیابی استان گیلان
2اداره آموزش و پرورش رودبار -آموزگار
3دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی پردیس بنت الهدی صدر استان گیلان رشت
چکیده مقاله
با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش علوم اجتماعی این پژوهش باهدف بررسی و سطح‌بندی آموزش علوم اجتماعی در دوره‌های مختلف تحصیلی ازلحاظ کمی(ساعت و حجم کتاب درسی )و کیفی(اثربخشی در آینده شغلی ،تحصیلی وزندگی دانش آموزان) انجام شد این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی است و بر مبنای جمع‌آوری اطلاعات اسنادی از کتاب‌های درسی و برای جمع‌آوری اطلاعات از دیدگاه دبیران از مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد.برای تحلیل داده‌های آماری و رسم نمودارها از نرم‌افزار ECXEL وبری سطح‌بندی اهمیت مطالعات اجتماعی از دیدگاه آموزگاران و دبیران از مدل تاپسیس (Topsis) استفاده شد.یافته‌های تحقیق نشان داد ازلحاظ حجم 8/9درصد مطالب در مقطع ابتدایی، 74/10درصد مطالب متوسطه اول به علوم اجتماعی و ازلحاظ زمان تدریس 62/6 درصد زمان تدریس در مقطع ابتدایی،71/10 درصد زمان تدریس در متوسطه اول به آموزش علوم اجتماعی اختصاص داشت در متوسطه دوم در شاخه علوم انسانی 84/31درصد حجم مطالب و 42/28درصد از زمان به مجموعه علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی ، تاریخ، جغرافیا ، تفکر و سواد رسانه ، مطالعات فرهنگی ،اقتصاد) اختصاص دارد نتایج سطح‌بندی نشان داد از دیدگاه آموزگاران مطالعات اجتماعی در مقطع ابتدایی با ( CL=0/37 )رتبه چهارم در متوسطه دوم (cl=0/41 ) رتبه ششم تأثیرگذاری و در مقطع متوسطه دوم مدیریت خانواده و سبک زندگی ( CL=0/43 ) رتبه اول را ازلحاظ تأثیرگذاری در شرایط آینده دانش آموزان به خود اختصاص داده است.
کلیدواژه ها
آموزش علوم اجتماعی ،سطح بندی ، تاپسیس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی