روایت پژوهی یک تجربه (چگونگی مواجهه معلم و دانش آموزان پایه یازدهم انسانی با درس مفاهیم و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب) |
کد مقاله : 1123-CNF |
نویسندگان |
رشید احمدی فر *1، مونا زرینمهر2، روژین اکبرنیا3، صفورا ابراهیمی3 1استادیار جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان کردستان، تهران،ایران. 2دانشجو دانشگاه فرهنگیان کردستان پردیس بنت الهدی صدر سنندج 3دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کردستان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر روایت پژوهی یک تجربه تدریس پژوهی است. موضوع درسپژوهی مبحث باورها و ارزشهای بنیادین فرهنگ غرب است که درس پنجم کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم میباشد. این درسپژوهی به صورت گروهی و با مشارکت سه نفر از کارورزان مدرسه در آموزشگاه نمونه دولتی مائده دوره دوم متوسطه انجام گرفته است.در ادامه پژوهش نیز به روایت نگاری تدریسهای انجام شده پرداختیم و روایتهای نگاشته شده را مفهوم و مضمونیابی کردیم.روایت نگاری بخش اساسی پروژه را شامل می شود.بدین صورت که فرد تجربیات خود را به صورت دقیق به رشته تحریر در می آورد و در نهایت با نقد و بررسی این روایت ها و یا به تعبیری تجربیات خود زیسته به نتایج ارزشمندی دست می یابد. در این پژوهش طرح درسهایی برای درس پنج طراحی شده است و روایت ها شامل تجربیات و مشاهدات مدرس و دیگر مشاهده گران می باشد.این پژوهش با هدف افزایش یادگیری دانش آموزان در این موضوع درسی و توسعه حرفهای افراد شرکتکننده در پژوهش صورت گرفته است.درس پژوهی در این مبحث که پیش نیاز بحثهای اساسی دیگر در کتاب جامعه شناسی2 و3 می باشد، توسط اعضای گروه درسپژوهی در پایه یازدهم انجام شده است. نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درسپژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانشآموزان در کلاس درس شده است و در اجرای مجدد آگاهی دانشآموزان در مبحث روشنگری در کتاب جامعهشناسی پایه یازدهم نسبت به اجرای شماره 1 افزایش داشته است و همچنین این فرایند منجر به توسعه دانشحرفهای معلمان شرکتکننده در تیم درسپژوهی شده است. |
کلیدواژه ها |
روایت پژوهی، درس پژوهی، تدریس مشارکتی، روشنگری، جهان غرب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |