روش‌های تدریس موثر در آموزش علوم اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
کد مقاله : 1126-CNF
نویسندگان
محمد سلیمان نژاد *1، مهدی محمودآبادی2، صاحب بابائی2، محمد جهانی2، محسن اکبرزاده2
1مامورآموزشی دانشگاه فرهنگیان البرز
2دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی حکیم فردوسی
چکیده مقاله
مقدمه: منظور از تدریس فرایندی است که طی آن، معلم براساس تکنیک‌ها و اسلوب های خاصی، دانش‌آموزان را درگیر یادگیری می‌کند و هدف معلم ایجاد تغییر در رفتار دانش‌آموزان است. برای پیشرفت درکیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان، لازم است که در خصوص اهمیت روش‌های تدریس موثر در کلاس‌های درس بررسی و مطالعه انجام گیرد. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی بهترین روش‌های تدریس موثر در آموزش علوم اجتماعی است.
مواد و روش ها: در این پژوهش پس از مصاحبه با اساتید علوم اجتماعی به منظور شناسایی کارآمدترین روش های تدریس در علوم اجتماعی، در گام دوم بر اساس شناسایی معیارها (روش های تدریس موثر) و گزینه‌ها (متوسطه اول و دوم)، پرسشنامه مقایسه زوجی طراحی شده است. پس از آن با مراجعه به دانشجو معلمان رشته آموزش علوم اجتماعی پردیس حکیم فردوسی که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند، به روش نمونه گیری سیستماتیک، داده‌ها گردآوری شدند.
یافته ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارها (روش های تدریس موثر) و سپس گزینه‌ها (متوسطه اول و دوم) دوبه‌دو باهم مقایسه شدند.
نتیجه‌گیری: نتایج نهایی بر اساس تحلیل سلسله مراتبی اهمیت هر یک از روش های تدریس موثر در آموزش علوم اجتماعی حاکی از اولویت تدریس فناوری محور با 60 درصد، بحث گروهی با 19 درصد، پرسش و پاسخ با 16 درصد و سخنرانی با 5 درصد بوده است. در متوسطه اول و دوم تدریس فناوری محور بهترین راهبرد برای یادگیری آموزش علوم اجتماعی محسوب می شود.
کلیدواژه ها
روش تدریس، تحلیل سلسله مراتبی، آموزش و پرورش، دانشجو معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی